Heb je een advocaat nodig?
Wij helpen jou graag verder.
- Gratis intake gesprek
- Analyse van jouw situatie
- Vaste en gunstige tarieven
- Platform van 70 gespecialiseerde advocaten
Onbetaalde factuur aan de consument
Consumenten genieten van een uitgebreide bescherming tegen producenten van diensten en goederen i.v.m. prijs, informatie, verkoop op afstand, krediet, enz.
Wat zijn de informatieplichten?
Prijs en voorlichting
Wie producten verkoopt, moet de prijs duidelijk en ondubbelzinnig aanduiden. De consument moet ook goede en duidelijke informatie krijgen.
Verboden bedingen
Een hele reeks bedingen zijn verboden in een contract met consumenten. Deze bedingen mogen dus ook niet in algemene voorwaarden staan. Elk beding dat de consument manifest benadeeld, is ongeldig. Dat maakt niet de hele verkoop ongeldig, maar het beding wordt als niet geschreven gehouden. Daarnaast zijn er een hele hoop bedingen die steeds ongeldig zijn. Zo kan de verkoper niet bepalen dat de consument moet betalen als de verkoper niet levert. Het is ook niet toegelaten dat de verkoper zich het recht toeëigend om eenzijdig de prijs te wijzigen.
Daarnaast mogen de verkopers ook geen daden stellen die in strijd zijn met de 'eerlijke handelsgebruiken'. Dit is een vaag begrip. Het is de rechter die beslist of iets in strijd is met de 'eerlijke handelsgebruiken'.
Verkoop op afstand
Als u een aankoop op afstand doet, moet u een hele reeks duidelijke informatie krijgen van de verkoper. Bovendien heeft u het recht om van de verkoop af te zien binnen de zeven dagen na ontvangst.
Krediet
Met krediet moet u opletten. De kredietverlener moet vooreerst duidelijk alle jaarlijkse kosten weergeven. Daarnaast heeft u zeven dagen de tijd om af te zien van uw aankoop op krediet. Dat kan zonder kosten, maar moet via aangetekende brief gebeuren. Die zeven dagen gaan in op de dag waarop het contract ondertekend is. U moet dan ook nagaan of het contract niet geantidateerd is.